Blog
10 juni 2020

Ontdek nu onze tips voor een goed blogbericht

Is er in een wereld van instagram, fashion influencers en TikTok nog plaats voor blogs? Daar zeggen wij volmondig ja op! Niet alleen blijft een goeie mix van verschillende communicatietools een essentieel deel van je marketingvoering. Wie op zoek gaat naar informatie heeft niet genoeg aan een vluchtige caption, maar wil een gestructureerde tekst die snel een antwoord op de vraag biedt. Als bedrijf hoop je dat potentiële klanten de nodige expertise in jouw blogberichten zoeken, maar hoe val je op tussen duizenden andere blogs? Wij geven alvast enkele tips voor een doeltreffend blogbericht!

Doe je research grondig en kritisch

Want je wil natuurlijk geen halve waarheden verkopen. Geloof dus niet zomaar elke internetwaarheid en check je feiten via verschillende bronnen. Hou ook steeds in gedachten dat lezers hun vragen beantwoord willen zien in jouw blogartikel. Als dit het geval is, is de kans groot dat ze in de toekomst terug naar jouw blog surfen wanneer ze op zoek gaan naar informatie. Zo creëer je jouw eigen platform en met een beetje geluk (en goede copy) word jij misschien wel dé autoriteit in jouw vakdomein.

Vraag input bij een expert

Ben je als marketeer aangesteld om de blog voor jouw bedrijf levendig te houden? Dan doe je er goed aan om aan te kloppen bij een collega/specialist ter zake, want inside information is priceless. Zo ben je zeker dat jouw informatie correct en volledig is vooraleer je alles in een heldere tekst giet.

Gebruik kwalitatieve beelden

We geven het toe: copy versterkt een goeie visual, maar een slecht beeld trek je niet recht met goeie copy. Daarom is het van groot belang dat je aantrekkelijke foto’s (of een grappige GIF ;-)) gebruikt. Doe je dit niet, dan doe je automatisch afbreuk aan jouw tekst. Zorg dus altijd voor mooie en relevante foto’s die de aandacht van de lezer trekken.

Wow Gifs Nr Iehq | Ontdek nu onze tips voor een goed blogbericht

Zorg voor een evenwichtig en uitgepuurd blogdesign

In het verlengde van bovenstaande: je copy mag nog zo sterk zijn, als het design niet van hetzelfde niveau is verliest het blogbericht z’n appeal. Want zeg nu zelf, jij leest toch ook liefst een tekst op een website die mooi en professioneel oogt? Looks do matter and who are we to argue…

Vergeet in al het schrijfgedruis SEO niet

Facts and figures: check. Aantrekkelijke foto’s en een strak design: check. Nu is er nog een laatste dealbreaker die ervoor kan zorgen dat jouw blog er straks met kop en schouder uitsteekt: SEO aka Search Engine Optimization. Over SEO zijn er al hele boeken geschreven, maar we willen je toch enkele quick wins meegeven: zorg ervoor dat je goedscorende zoekwoorden in jouw copy verwerkt, vermijd dubbele content en gebruik belangrijke trefwoorden op strategische plaatsen (zoals de metatitle). Zo kom je hoger op de Google-ranking te staan, wat zorgt voor een betere visibiliteit. Volg je de SEO-regels niet? Dan loop je grote kans dat jouw blog in de Google-vergeetput verdwijnt.

Tumblr M9010S Xdqf1Qdhag9O1 500 | Ontdek nu onze tips voor een goed blogbericht

Wees voorzichtig met commerciële boodschappen

Een veelvoorkomende discussie aan de marketingtafel: mag een blogbericht commercieel geschreven zijn? Daar is volgens ons geen sluitend antwoord op. Bepaal eerst wat het doel van je blogbericht is, en beslis dan hoe commercieel getint het bericht mag zijn:

  • Voor jeansproducent Ansi | PGT schreven we onlangs een blogbericht over de verschillende jeans fits. Hier is het doel puur informeren, en beperken we de commerciële insteek tot een vermelding naar Ansi| PGT onderaan het bericht.
  • Voor projectontwikkelaar Karolien Lafaut zetten we onlangs een vastgoedproject in de kijker aan de hand van de duurzaamheidsmaatregelen die in het project getroffen worden. Er is dus zeker een commerciële boodschap aan gekoppeld, maar de lezer die meer wil weten over duurzaam wonen krijgt ook enkele interessante tips mee.
  • Ten slotte schreven we voor MOQO een expertiseblog over merkstrategie. Hier zorgen we voor een goeie mix van inspireren en informeren, maar geven we ook een persoonlijke visie mee. Afsluiten doen we met een duidelijke call-to-action, die de lezer kan aanzetten tot actie als hij dat wil.

En om de daad bij het woord te voegen: heb je hulp nodig bij het schrijven van jouw blogs? Geef ons een seintje, wij helpen je graag verder!