Doe je research grondig en kritisch
Want je wil natuurlijk geen halve waarheden verkopen. Geloof dus niet zomaar elke internetwaarheid en check je feiten via verschillende bronnen.
Hou er ook rekening mee dat lezers hun vragen beantwoord willen zien in jouw blogartikel. Is dat het geval, dan is de kans groot dat ze in de toekomst terug naar jouw blog surfen om zich te informeren. Zo creëer je jouw eigen platform en met een beetje geluk (en goede copy) word jij misschien wel dé autoriteit in jouw vakdomein.
Vraag input bij een expert
Ben je als marketeer aangesteld om de blog voor jouw bedrijf levendig te houden? Dan doe je er goed aan om aan te kloppen bij een collega/specialist ter zake, want inside information is priceless. Zo ben je zeker dat jouw informatie correct en volledig is vooraleer je alles in een heldere tekst giet.
Gebruik kwalitatieve beelden
We geven het toe: copy versterkt een goeie visual, maar een slecht beeld trek je niet recht met goeie copy. Daarom is het van groot belang dat je aantrekkelijke foto’s (of een grappige GIF ;-)) gebruikt. Doe je dit niet, dan doe je automatisch afbreuk aan jouw tekst. Zorg dus altijd voor mooie en relevante foto’s die de aandacht van de lezer trekken.

Zorg voor een evenwichtig en uitgepuurd blogdesign
In het verlengde van bovenstaande: als het design niet aanspreekt, verliest het blogbericht z’n appeal. Want zeg nu zelf, jij leest toch ook liefst een tekst op een website die mooi en professioneel oogt? Looks do matter and who are we to argue…
Vergeet in al het schrijfgedruis Mr. Google niet
Facts and figures: check.
Mooie foto’s en een strak design: check.
Denk je ook even aan je SEO, aub? gedacht? Over Search Engine Optimization zijn al veel boeken geschreven, hieronder enkele basistips:
- Gebruik zoekwoorden in jouw blogs die door jouw doelgroep worden gebruikt.
- Zet je zoekwoord op strategische plaatsen, zowel in je titels (H1, H2...) en in de body van je tekst.
- Maak je tekst aantrekkelijk om te lezen: een goeie mix van beeld en tekst, gebruik titels, schuw een opsomming niet...
- Laat je inspireren op andere blogs maar doe never ever copy paste: dubbele content wordt afgestraft door Mr. Google.
- Vermeld je zoekwoord ook in de naam van je afbeelding.
- Verwerk links in je blogbericht. Gebruik zeker internal links, maar blogs met external links kunnen ook voor extra bereik zorgen.

Wees voorzichtig met commerciële boodschappen
Een veelvoorkomende discussie aan de marketingtafel: mag een blogbericht commercieel geschreven zijn? Daar is volgens ons geen sluitend antwoord op. Bepaal eerst wat het doel van je blogbericht is, en beslis dan hoe commercieel getint het bericht mag zijn:
- Voor jeansproducent Ansi | PGT schreven we onlangs een blogbericht over de verschillende jeans fits. Hier is het doel puur informeren, en beperken we de commerciële insteek tot een vermelding naar Ansi| PGT onderaan het bericht.
- Voor projectontwikkelaar Karolien Lafaut zetten we onlangs een vastgoedproject in de kijker aan de hand van de duurzaamheidsmaatregelen die in het project getroffen worden. Er is dus zeker een commerciële boodschap aan gekoppeld, maar de lezer die meer wil weten over duurzaam wonen krijgt ook enkele interessante tips mee.
- Ten slotte schreven we voor MOQO een expertiseblog over merkstrategie. Hier zorgen we voor een goeie mix van inspireren en informeren, maar geven we ook een persoonlijke visie mee. Afsluiten doen we met een duidelijke call-to-action, die de lezer kan aanzetten tot actie als hij dat wil.
En om de daad bij het woord te voegen: heb je hulp nodig bij het schrijven van jouw blogs? Geef ons een seintje, wij helpen je graag verder!