Het belang van content marketing in een notendop
Er zijn boeken geschreven over content marketing, maar we vatten het concept graag voor jou samen.
Eigenlijk moet je content beschouwen als de meest nuttige en duurzame vorm van communicatie om een band op te bouwen met jouw publiek en met hen in dialoog te gaan. Beter nog, met goeie content marketing trek je ook nieuwe klanten aan en zorg je voor meer conversie op jouw website. Zo creëer je brand awareness voor jouw bedrijf, met als doel zoveel mogelijk mensen te bereiken. Dat doe je natuurlijk het best met kwalitatieve en objectieve content. Zo bouw je niet alleen geloofwaardigheid en vertrouwen op bij (potentiële) klanten, maar versterk je ook de loyaliteit van bestaande klanten die telkens opnieuw interessante content voorgeschoteld krijgen. Zo ben je in staat om de customer journey te beïnvloeden, een machtige positie die jou toelaat een belangrijke rol te spelen in het beslissingsproces van jouw doelgroep. Ga je hier doordacht mee om, dan kan je waardevolle leads verzamelen waardoor je meer sales voor jouw brand genereert.
Genoeg theorie, we gaan aan de slag!
Maak content marketing gemakkelijker met een content calendar
Kan je gewoon beginnen met schrijven wat je wil delen op een blog, op social media of misschien zelf in een whitepaper? Ja, dat kan. In het begin zullen de creatieve ideeën en woorden vlotjes op papier vloeien. Maar zonder plan of strategie kan je al snel last krijgen van een gebrek aan inspiratie of writer’s block, ook al heb je een vlotte pen. Heb je bovendien het gevoel dat je steeds achter de feiten aanholt? Dan is het hoog tijd om een content calendar op te stellen.

Een mix van advies en entertainment
Denk na waarover je wil informeren en hoe je jouw publiek wil entertainen. Bekijk welke vragen van klanten dikwijls terugkeren of welk advies je keer op keer meegeeft. Maak een lijstje met onderwerpen op en vul ze aan met belangrijke data, zoals Kerstmis en Pasen, waarmee je jouw doelgroep in het algemeen kan aanspreken. Maar je kan hier ook gebeurtenissen toevoegen die voor jou belangrijk zijn: de lancering van een nieuw product, het jaarlijks verlof of het X-jarig bestaan van jouw bedrijf. Zo verlies je deze belangrijke momenten niet uit het oog en kan je deze goed op voorhand voorbereiden en inplannen. Voorzie ook ruimte voor spontane posts die inspelen op de actualiteit, deze posts doen het namelijk heel goed en kunnen er misschien wel voor zorgen dat je boodschap viraal gaat. Zorg voor een goeie mix van informatie, entertainment en commerciële boodschappen.

Timing is key
Het is ook belangrijk om de frequentie van je social media posts, blogs en nieuwsbrieven te bepalen. Zo voorkom je dat je de ene week dagelijks nieuwe content de wereld instuurt, om daarna drie weken na elkaar stil te blijven. De kunst bestaat erin om jouw volgers genoeg te triggeren en top of mind te blijven, zonder hen te vervelen met een stormvloed van posts. Het is bovendien niet enkel belangrijk om de dag van jouw posts te bepalen, maar ook het uur zodat jouw bericht zoveel mogelijk opgepikt wordt.

De perfecte timing verschilt van medium tot medium en hangt ook af van welke doelgroep je wil bereiken. Want jongeren checken nu eenmaal hun social media op een ander moment dan werkende vijftigers. Eens dit gebeurd is, kan je het ideale moment van posten achterhalen door een maand lang op verschillende dagen en uren te posten. Lekker old school, maar dit is de beste manier om de ultieme tijdslijn voor jouw bedrijf of persoonlijk account te bepalen. Wil je het professioneler aanpakken? Een tool zoals Later toont aan wanneer je jouw post best laat verschijnen.
Last but not least, informeer en inspireer
Ten slotte is het ook belangrijk om unieke content te creëren. Dit is jouw kans om je te profileren als de expert bij uitstek van jouw vakgebied. Mensen zijn namelijk altijd op zoek naar vernieuwende ideeën en interessante verhalen. Blijf weg van uitgekauwde topics en als je ze toch aanhaalt, breng ze dan op een uiterst persoonlijke manier en deel eigen ervaringen. Luister naar de feedback en terugkerende vragen van jouw klanten, want dit zijn ideale onderwerpen om aan te kaarten op jouw website en socials. Breng ook af en toe eens een persoonlijk verhaal, mensen houden namelijk van een blik achter de schermen en de drijfveer van een bedrijf. Op deze manier creëer je een persoonlijke band met jouw klanten en zorg je voor een trouw lezerspubliek dat bij hun volgende aankoop eerst aan jouw merk zal denken.

Wij hopen alvast dat we je met deze oproep hebben geïnspireerd en dat je al aan het schrijven bent geslagen. Wil je een stapje verder gaan en samen met ons jouw contentstrategie en content marketing bekijken? Oh my word! is just a phone call away!