Blog
04 mei 2020

Wat is copywriting volgens Oh my word?

'Wat doe jij eigenlijk precies als copywriter? Hele dagen tekstjes schrijven?' Het is een vraag die we heel vaak krijgen, maar los van de mails, telefoontjes en random administratie gaat de job van copywriter veel verder dan 'tekstjes schrijven'. Benieuwd wat wij hele dagen doen? Welkom in de wondere wereld van copywriting!

Wat zeg jij over copywriting, Dikke Vandale?

First things first, laat ons even kijken welke definitie in de woordenboek staat. Geen definitie over copywriting, wel over copywriter:

co·py·wri·ter ['kɔpirɑjtər]

(zelfst.naamw. (m.); de; meervoud: copywriters)

1 tekstschrijver

2 iemand die teksten in opdracht schrijft

Nogal beknopt, maar daarvoor niet minder waar. Copywriters zijn nu eenmaal schrijvers die het commercieel doel van hun opdrachtgever kracht bijzetten met geschreven tekst. Maar dat zegt misschien niet veel meer. Tijd voor de Oh my word!-definitie!

Do you copy?

Elke dag word je (on)bewust geconfronteerd met het werk van een copywriter. Catchy reclameslogans, interessante nieuwsbrieven en grappige captions op social media zijn slechts een kleine greep uit een eindeloze poel van teksten. Elk woord wordt zorgvuldig gewikt en gewogen door een dedicated copywriter of marketeer die hoopt je te raken met zijn of haar woorden. Copywriters schrijven namelijk altijd met een doel: zij willen je overtuigen met woorden. Denk maar aan het alom aanwezige ‘blijf in uw kot’. Vier simpele woorden, met een krachtige betekenis.

Maar hoe begin je aan copywriting? Er is een groot verschil tussen teksten voor content marketing, corporate teksten, advertenties en slogans. Elk type tekst vraagt zijn eigen aanpak, maar we herkennen wel een bepaald proces achter quasi elke tekst:

#1 Research

Als copywriter heb je een grote verantwoordelijkheid tegenover jouw lezerspubliek. Zij gaan er namelijk van uit dat jouw tekst correcte informatie bevat. In dat opzicht lijken copywriters op journalisten. Vooraleer je een tekst kan schrijven, moeten we feiten checken. Dat doen we aan de hand van interviews bij onze klanten en uitgebreide research.

#2 Write

Daarna is het tijd om te schrijven. We houden hierbij drie zaken voor ogen: het doelpubliek, het type content en het medium. 'Oh my god, a new fashion store will open in Brussels, be there or be square y’all!' mag dan funny zijn op Instagram, het past net iets minder als intro van een persbericht. Denk ook goed na welke vragen jouw doelpubliek beantwoord wil zien.

#3 Edit

Schrijven is schrappen, it’s as simple as that. Daarom is het belangrijk om jouw schrijfsels in vraag te stellen. Geef ik antwoord op mijn vraagstelling? Leest de tekst vlot? Kan ik deze copy eenvoudiger maken? Een commerciële tekst moet kort en krachtig zijn, met een helder taalgebruik. Hoogdravende taal en poëtische adjectieven laten we even voor wat ze zijn: de focus ligt op de boodschap. Daarbij is een goede tekststructuur essentieel. We maken vlijtig gebruik van titels, opsommingen, vetgedrukte woorden, quotes en beelden om de tekst te breken. Controleer zeker ook grondig op spellings- en grammaticafouten, want dat is natuurlijk a big no no voor copywriters.

#4 Personal touch

Iedereen kan schrijven, maar de kunst bestaat erin om een vlotte tekst ineen te steken. Een vleugje humor of een knipoog maakt de tekst vaak persoonlijker en toegankelijker. Hoe beter we onze klant kennen, hoe gemakkelijker dat gaat.

#5 Review

Het vier-ogen-principe dragen we bij Oh my word! hoog in het vaandel. Vooraleer de tekst naar de klant vertrekt, lezen we elkaars teksten altijd na. In een ideale situatie laten we onze tekst ook lezen door iemand uit het doelpubliek. we latne ook graag onze tekst nakijken. Zo krijgen we niet alleen een professionele mening, maar komen we ook meteen te weten of onze tekst goed onthaald wordt door het lezerspubliek van de klant. Daarna vertrekt de tekst richting klant en is het wachten op feedback, en daarna kan het hele proces opnieuw beginnen. Ah, the circle of copywriting life

De kracht van het woord

Als copywriter is het niet voldoende om een vlotte tekst te schrijven. Onze woorden moeten mensen informeren en vooral overtuigen. We nemen ze mee op een tekstueel avontuur met een commercieel doel. De ultieme copy bestaat dan ook uit een knap staaltje storytelling in combinatie met een overtuigende call to action, die hopelijk resulteert in nieuwe leads en omzet voor de klant.

Maar in dit digitaal tijdperk moeten copywriters ook rekening houden met andere factoren, zoals SEO. SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Dit is het optimaliseren van een website door het gebruik van relevante trefwoorden, autoriteit en linkbuilding, met als doel de webpagina hoger te laten scoren in de organische zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Als we webteksten schrijven, stellen we ook altijd voor om een zoekwoordonderzoek uit te voeren en de best scorende kernwoorden op te lijsten. Daarna kunnen we de structuur van je website en de teksten opbouwen rond deze belangrijke trefwoorden. De kunst bestaat erin om een goed evenwicht te vinden tussen een vlotte tekst en deze goed scorende zoekwoorden.

Hopelijk hebben jullie na het lezen van deze tekst een beter beeld over copywriting. Wij houden deze tekst alvast binnen handbereik voor de volgende ‘copywriter, wat is dat?’-vraag. Ben je na het lezen van deze blog overtuigd dat jouw bedrijf ook wel een vleugje commerciële storytelling kan gebruiken? Contacteer ons dan vrijblijvend en wij leiden je rond in de wondere wereld van copywriting.